Thursday, September 3, 2020

MAKANAN

Makanan.

Apabila kita terjumpa dengan seorang budak atau sesiapa sahaja yang mempunyai kecerdasan untuk ingat ayat al-Quran, antara yang kita ingin tanya bagaimana dia boleh ingat dengan baik adalah.

"Apa yang awak makan?"

Kerana kita nak tahu apa rahsianya dia boleh jawab dengan lancar. 
Ikut kajian selain dari amalan hidup sihat, makanan juga menjadi penyumbang utama pada kesihatan otak.

Sedar atau tidak, dalam banyak-banyak organ pada tubuh kita, bahagian atas kita iaitu otak kita menggunakan tenaga yang paling banyak. Ikut kiraan, sebanyak 20% tenaga dari badan kita otak kita habiskan. Jadi sebab itu, suka atau tidak kita perlu beri 'makan' pada otak agar ia sihat. Sihat untuk mengingat pelajaran khususnya dalam menghafaz al-Quran.

Ada beberapa makanan yang boleh diambil untuk bantu otak kita berfungsi atau bekerja dengan baik. 

5 Makanan ini akan bantu untuk dapatkan tenaga yang baik untuk otak.

1- Minyak kelapa. Bolehlah amalkan minyak kelapa dara satu hari satu sudu. Ada banyak jenama yang ada dijual di kedai.

2- Sayur bayam. Pernah tengok cerita Popeye. Dalam cerita tu Popeye bila makan sahaja sayur bayam ni dia akan jadi kuat. Menurut kajian, sayur bayam ini bantu memperlahankan proses hilangnya memori.

3- Bawang Merah. Ini bahan biasa ada dekat rumah. Kebanyakan masakan memang akan guna bawang merah. Yang terbaiknya bawang merah ni, Ia bantu untuk tingkatkan pengaliran darah ke otak. Dan ia dapat bantu tingkatkan memori kita. 


Memori juga dapat ditingkatkan dengan mengambil bawang merah.


Dan banyak lagi makanan yang boleh bantu seseorang untuk hafaz al-Quran. 

Walaupun hati telah dijaga. Makanan juga boleh jadi penyumbang bagi kecerdasan hafaz al-Quran. Kajian berkenaan dengan otak manusia ia menunjukkan kecerdasan juga bergantung pada apa yang kita makan. 



No comments:

Post a Comment