Friday, August 28, 2020

MELAGUKAN BACAAN ALQURAN KETIKA HAFAZAN

Saya ingat masa bertugas sebagai pensyarah jemputan di Darul Quran. Biasa yang menjawat jawatan pensyarah jemputan ni mereka yang baru  habis belajar. Tapi ada juga mereka yang memang lama yang menjadi pensyarah jemputan. ini seperti mereka yang bertugas sebagai imam masjid. 


Ada juga yang teruskan bekerja sebagak pensyarah jemputan dan asa juga yang keluar bila dapat tawara. Lain.


Kerja secara kontrak. Bertugas sebagai guru tasmik. Mendengar dan membetulkan bacaan pelajar pada waktu pagi. Saya kira ia salah satu pengalaman yang mahal bagi saya.

Sementara itu, kita dapat lihat mana satu murid yang bagus bacaannya.  Biasanya, bacaan mereka akan mula berubah kepada lebih baik. Samaada dari segi bacaan mahu pun lagu. Saya ingat seorang sahabat saya cerita tentang seorang anak murid dia. "Bacaan dia memang sedap dulu."

Cerita tentang salah seorang peserta Akademi Alquran yang pada tahun itu menjadi juara. Hafazan dengan kemahiran lagu yang baik dapat membantu.

Mungkin dibaca dengan tarannum ia lebih melazatkan bacaan. Dan mudahkan ingatan.

No comments:

Post a Comment